Εναλλακτική ενημέρωση

Νέα,ειδήσεις από την Ελλάδα και από όλο τον κόσμο

Κακές συνήθειες; Χτυπήσέ τες στη «ρίζα»!

Κάθε γονιός ταράζεται όταν παρατηρεί για πρώτη φορά ότι το παιδί του να υιοθετεί μιαν άσχημη συμπεριφορά και εκπλήσσεται για το από πού μπορεί να την αντέγραψε. Η επόμενη ανησυχία βέβαια είναι πώς θα πείσει το παιδί να αποβάλλει αυτή τη συμπεριφορά.

Κάποιοι γονείς αντιδρούν σπασμωδικά και σπεύδουν να μαλώσουν έντονα το παιδί, κάποιοι το αγνοούν μέχρι να επανεμφανιστεί και κάποιοι το αντιμετωπίζουν ψύχραιμα.

Τα παιδιά πειραματίζονται σχεδόν με όλα και είναι φυσικό ότι δεν έχουν πρόθεση να κάνουν κάτι κακό. Συχνά «δοκιμάζουν» τους γονείς τους ή θέλουν να εκφράσουν κάτι, όπως για παράδειγμα ένα παιδί που έχει τη συνήθεια να τυλίγει τη μπούκλα του γύρω από το δάχτυλό του μπορεί να υποδηλώνει άγχος.

Πώς, λοιπόν, μπορείς να βάλεις τέλος στις κακές συνήθειες των παιδιών με ήπιο τρόπο; Διάβασε τους 3 κανόνες μας!


Κανόνας 1ος
Κατανόησε τη συμπεριφορά

Βασική προϋπόθεση για να εξαλείψεις κάθε δυσάρεστη συμπεριφορά είναι καταρχήν να αντιληφθείς από πού πηγάζει. Συνήθως όλες μας οι συνήθειες και ειδικά οι κακές καλύπτουν δύο ανάγκες: την ανακούφιση από κάτι ή την αντίδραση σε κάτι. Έτσι ένα παιδί μπορεί να ανακουφίζει το φόβο του πιπιλώντας το δάχτυλό του ή να βάζει το χέρι του στη μύτη για να απομακρύνει περιττώματα που το ενοχλούν.

Ειδικά στην περίπτωση της μύτης η συνήθεια των παιδιών να τη σκαλίζουν δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο αφού συχνά το να απομακρύνουν τα περιττώματα δημιουργεί νέα και έτσι η ανάγκη τους να καθαρίσουν τη μύτη ξαναδημιουργείται. Εάν κατανοήσεις γιατί δημιουργείται μια συμπεριφορά είναι πιο εύκολο να την εξαλείψεις εάν εξαλείψεις το αίτιο.

Έτσι όταν πονάει το αφτί του παιδιού μπορεί συνέχεια να βάζει το χέρι του στο αφτί του. Όταν όμως περάσει ο πόνος η συνήθεια σταματάει. Σε τέτοιες περιπτώσεις δεν έχει νόημα να μαλώσεις το παιδί ή να λάβεις δραστικά μέσα γιατί δεν το κάνει από πρόθεση να σε πικάρει αλλά γιατί πονάει. Οι προβληματικές συνήθειες που αποβάλλονται και δυσκολότερα είναι εκείνες που πηγάζουν από περιέργεια ή από άγχη των παιδιών.

Κανόνας 2ος
Δούλεψε με το παιδί σου για να αποβάλει τη συνήθεια


Αμέσως επόμενο στάδιο μετά την κατανόηση των αιτίων μιας συμπεριφοράς έρχεται ο δρόμος για την εξάλειψή της. Σε αυτήν την προσπάθεια καλό είναι να έχεις σύμμαχο και όχι αντίπαλο το παιδί. Δεν πρέπει να είσαι ο μπαμπούλας που το επιτηρεί και περιμένει πότε θα κάνει λάθος για να το μαλώσει. Εξαιρετικά βοηθητικό είναι να έχει κίνητρο το παιδί. Όταν για παράδειγμα η κόρη σου τρώει τα νύχια της και της εξηγήσεις ότι έτσι δεν θα μπορεί να τα βάψει όπως η φίλες της αυτό μπορεί να την παρακινήσει σταδιακά να σταματήσει να τα τρώει.

Μια άλλη καλή τεχνική για να «σπρώξεις» το παιδί προς το να εγκαταλείψει μια συμπεριφορά είναι να αναπτύξετε ένα μυστικό σινιάλο που θα του υπενθυμίζει κάθε φορά που πάει να την επαναλάβει να μην το κάνει αντί κάθε φορά να του λες το ίδιο μονότονο πράγμα «Μην κάνεις αυτό!». Έτσι, για παράδειγμα, κάθε φορά που πιάνεις το γιο σου να τρώει τα νύχια του χτύπησέ του ελαφρά με το δάχτυλο τη μύτη ή τράβηξέ του ελαφρά το αφτί. Κατ’ αυτόν τον τρόπο το παιδί δεν αισθάνεται ότι το ντροπιάζεις ή ότι το κριτικάρεις αλλά ότι το βοηθάς.

Στις δύσκολες περιπτώσεις των παιδιών που δεν δέχονται να εγκαταλείψουν εύκολα μια συνήθεια εξερεύνησε άλλους τρόπους να το βοηθήσετε. Για παράδειγμα εάν το liposan δεν βοηθήσει το παιδί να σταματήσει να γλύφει τα χείλια του αντίθετα λόγω της γεύσης του το κάνει πιο έντονα, βάλε λίγη βαζελίνη γύρω από τα χείλια ώστε να τα προστατέψεις και μην το αφήσεις να ξαναβάλει κάποιο stick με γεύση.

Κανόνας 3ος
Περιόρισε τη συμπεριφορά παρέχοντας ένα υποκατάστατο.


Στις δύσκολες περιπτώσεις συνηθειών που δεν αποβάλλονται εύκολα είναι χρήσιμο να προσφέρεις στο παιδί μια υποκατάστατη συνήθεια. Για παράδειγμα περιόρισε το «σκάλισμα» της μύτης μόνο στο μπάνιο και όχι δημόσια ώστε και να βάλεις όριια άλλα και να δείξεις στο παιδί ότι υπάρχουν επιπτώσεις (απομόνωση) από τη συμπεριφορά του.

Αυτό δεν είναι ακριβώς τιμωρία που στα μάτια των παιδιών έχει πάντα αρνητικό πρόσημο όσο σχέση αιτίου και λογικού αποτελέσματος. Τελικά το παιδί μπορεί να πειστεί να κόψει τη συνήθεια.

Εάν ένα παιδί έχει το συνήθειο να πειράζει τις μπούκλες του και να τις μπλέκει ή να τις τραβάει και συχνά να τις ξεριζώνει χάρισέ του κάτι για να απασχολεί τα χέρια του, ένα μαλακό αρκουδάκι ή ένα άλλο υποκατάστατο για να ελέγξει το άγχος του.

Συμβουλή
Απέφυγε πάση θυσία να ντροπιάσεις ή να κατηγορήσεις το παιδί για τη συμπεριφορά του γιατί μπορεί να το πληγώσεις αλλά και μην του φωνάζεις κάθε φορά που κάνει κάτι. Και αυτό γιατί του περνάς το μήνυμα ότι αυτή του η συμπεριφορά είναι ένας καλός τρόπος για να τραβήξει την προσοχή σου αλλά και μπορεί να το πείσει από αντίδραση να τη συνεχίσει. Ενίοτε όταν αγνοήσεις μια συμπεριφορά τείνει να εξαλείφεται εάν το αίτιο ήταν το παιδί να στρέψει τα φώτα πάνω του.


Tlife.gr
Share on Google Plus

About grizos gatos

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

twitter

Πνευματικά δικαιώματα

Όποιος θεωρεί ότι θίγεται από κάποια δημοσίευση ή έχει δικαιώματα σε άρθρο ή φωτογραφία, παρακαλούμε πολύ να επικοινωνήσει μαζί μας, προς επίλυση του θέματος στο παρακάτω e-mail.
Ευχαριστούμε.

grizosgatos.blog@gmail.com