Μύθοι και αλήθειες γύρω από την καθημερινότητα των υπόδουλων
Ελλήνων της σημερινής πρωτεύουσας σε μία άσημη πόλη της οθωμανικής
αυτοκρατορίας
Η Αθήνα στα χρόνια της τουρκοκρατίας δεν ήταν τίποτα παρά
μία μικρή και ασήμαντη πόλη στην ακμάζουσα οθωμανική αυτοκρατορία. Όλοι
και όλοι οι κάτοικοι της, μουσουλμάνοι, χριστιανοί (ορθόδοξοι και
καθολικοί) και κάποιοι λίγοι σκλάβοι μετά βίας ξεπερνούσαν τις 10.000. Η
πόλη τελείωνε στην πλατεία Συντάγματος και το μεγαλύτερο μέρος της ήταν
στην περιοχή που σήμερα βρίσκεται η Πλάκα, το Μοναστηράκι, και το
Γκάζι. Το πως ήταν η ζωή εκείνη την περίοδο προσπαθεί να καταγράψει η
έκθεση "Οθωμανική Αθήνα 1458 - 1833" που φιλοξενείται αυτές τις ημέρες στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, στο Κολωνάκι.
Οι πρώτες μαρτυρίες
καταγράφονται τουλάχιστον 100 χρόνια μετά από την πτώση της Πόλης και
από την στιγμή που πλέον έχει γίνει καθεστώς η Οθωμανική κυριαρχία. Οι
μαρτυρίες προέρχονται κυρίως από ξένους περιηγητές που είτε από την
αρχαιολατρία είτε από περιέργεια επισκέπτονται την πόλη που γεννήθηκε η
Δημοκρατία για να δουν πως είναι κάτω από τον τουρκικό ζυγό. Αρκετοί από
αυτούς στον δρόμο της επιστροφής θα φιλοξενήσουν στις αποσκευές τους
και ένα κομμάτι από την αρχαία ιστορία της πατρίδας μας, η οποία εκείνη
την εποχή δεν έχαιρε και ιδιαίτερης εκτίμησης τόσο από τους Οθωμανούς
όσο και από την πλειοψηφία των Ελλήνων που συνέχιζε να θεωρεί, μετά από
την επικράτηση του χριστιανισμού, τα αντικείμενα αυτά κομμάτι της εποχής
της ειδωλολατρίας.Σε θρησκευτικό επίπεδο οι ορθόδοξοι Αθηναίοι απολάμβαναν θρησκευτική ελευθερία και οι περισσότεροι περιηγητές αναζητώντας στις εκκλησίες εντοιχισμένες επιγραφές, εντυπωσιάζονταν από τον μεγάλο αριθμό των εκκλησιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν, κατά τη διάρκεια του ρωσοτουρκικού πολέμου, οι οθωμανικές αρχές παρότρυναν τους Αθηναίους να αναγείρουν και άλλες εκκλησίες, εκείνοι αρνούνται (σ.σ. φοβούμενοι πιθανόν μεγαλύτερη φορολογία), γεγονός που προκαλεί την δυσαρέσκεια των Οθωμανών.
Στο χώρο της εκπαίδευσης – και τότε – τα πράγματα δεν ήταν και τόσο καλά. Μετά από την επίσκεψη του στην Αθήνα ο Charlemont το 1749 αναφέρει: «Αυτή η πόλη που στο παρελθόν υπήρξε εκπαιδευτήριο για ολόκληρο τον κόσμο, έχει τώρα μόνο δύο ελεύθερα σχολεία, που έχουν ιδρυθεί από έναν Αθηναίο έμπορο από τη Βενετία, ο οποίος προσφέρει σε καθένα από τους δασκάλους 150 πιάστρες ετησίως. Αυτά τα σχολεία δεν έχουν πολλούς μαθητές , ένα πρόβλημα που ίσως οφείλεται σ' ένα μεγάλο βαθμό στα ελαττώματα των δασκάλων, οι οποίοι μου φάνηκαν τελείως αμαθείς. Αλλά δεν είναι όλοι έτσι. Είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε μία προσωπικότητα τελείως διαφορετικού τύπου, τον πατέρα Παΐσιο, ηγούμενο της Αγίας Συριανής (Καισαριανή), μίας μονής στο όρος Υμηττός. (...) Επιθυμώντας να καταστήσει το ταλέντο του χρήσιμο στη χώρα του, έχει μετατρέψει τη μονή σε ένα είδος κολεγίου, όπου αρκετοί από τη νεολαία της Αθήνας εκπαιδεύονται με τον πιο κατάλληλο τρόπο». Ελάχιστες αναφορές υπάρχουν για την ζωή των γυναικών στην Αθήνα της περιόδου εκείνης. Για τις περισσότερες η κοινωνική ζωή ήταν το εκκλησίασμα και η επίσκεψη στα λουτρά. Ο John Fuller αναφέρει για τις Αθηναίες του 1821, λίγο πριν η φλόγα της επανάστασης φθάσει και στην Αθήνα: « Οι Αθηναίες έχουν τη φήμη ότι είναι πιο ζωηρές και χαρούμενες από τις γυναίκες της χώρας τους γενικά. Κάποιες από αυτές μπορούσαν να μιλήσουν ιταλικά με αρκετή ευκολία και δεν υστερούσαν σε ικανότητες όσον αφορά τις ευρωπαϊκές εξελίξεις».
news247.gr

0 Σχόλια