Ευαίσθητος και μισάνθρωπος. Οραματιστής και οπισθοδρομικός.
Φιλάνθρωπος και κερδοσκόπος: Αταίριαστα ζευγάρια λέξεων που η λαϊκή
μυθολογία δεν θα τις έβαζε ποτέ μαζί στην ίδια φράση για να περιγράψει
μεγάλες ιστορικές μορφές. Αλλά τις βάζει η ζωή
Walt Disney
Θεωρείται, δικαιωματικά, ο μεγαλύτερος παραμυθάς του 20ου αιώνα. Ο Walt Disney τροφοδότησε τα όνειρα εκατομμυρίων θεατών, μικρών και μεγάλων, με τον Μίκυ, τον Ντόναλντ, τη Χιονάτη, τη Φαντασία, τη Λαίδη και τον Αλήτη, αλλά και τα θεματικά πάρκα που φέρουν το όνομά του. Έφυγε, στα 65 του, όπως ταιριάζει σε έναν τέτοιο παραμυθά: με την υπόσχεση ότι μια μέρα, χάρη στην πρόοδο της επιστήμης, θα βγει από την κατάψυξη και θα συνεχίσει να μαγεύει το κοινό επ'άπειρον. Δυστυχώς, ήταν αστικός μύθος. Όσο πιθανό είναι να σαλτάρει ποτέ ο Σκρουτζ έξω από την οθόνη, άλλο τόσο θα βγει και ο Disney από την κατάψυξη. Άλλωστε, ποτέ δεν μπήκε στο ψυγείο - μόνο στον αποτεφρωτήρα.
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι να φροντίσει κανείς για την υστεροφημία του - για παράδειγμα, ξεστομίζοντας μεγάλα λόγια, κάνοντας γενναίες πράξεις ή μεγάλα έργα. Μια πολύ αποτελεσματική μέθοδος είναι η ονοματοδοσία διά της δωρεάς. Πώς να ξεχαστεί ο Ευάγγελος Ζάππας όταν υπάρχει το Ζάππειο; Υπάρχει Έλληνας που να μην ξέρει το νοσοκομείο Ανδρέας Συγγρός, το κτήμα ή -έστω- τη λεωφόρο Συγγρού; Χάρη στα κληροδοτήματα που άφησε ο Συγγρός -και που είναι πολλά περισσότερα από όσα αναφέρονται πιο πάνω-, γνωρίζουμε όλοι ότι ήταν μεγάλος ευεργέτης. Χρειάζεται να γνωρίζουμε τίποτε άλλο;
Εν συντομία, η ιστορία έχει ως εξής: προς το τέλος της δεκαετίας του 1870, κυκλοφόρησε η φήμη ότι στα μεταλλεία Λαυρίου υπάρχουν επιφανειακά κοιτάσματα που περιέχουν ασήμι. Κατά την κυβέρνηση, η εταιρία Ρου-Σερπιέρι, που εκμεταλλευόταν τα ορυχεία, δεν είχε δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτών των κοιτασμάτων επειδή ήταν υπέργεια. Η διαμάχη μεταξύ των δύο μερών έληξε όταν η κυβέρνηση βρήκε αγοραστή: ένα εταιρικό σχήμα που συστάθηκε ειδικά για αυτό το σκοπό από τον Ανδρέα Συγγρό. Στο μεταξύ, οι φήμες για τον αμύθητο πλούτο που έκρυβαν τα μεταλλεία είχαν φουντώσει. Έτσι, όταν ο Συγγρός προχώρησε σε διάθεση των μετοχών της νέας εταιρίας στο κοινό, οι τιμές των τίτλων (που, ελλείψει χρηματιστηρίου, διαπραγματεύονταν στο αθηναϊκό καφενείο Η Ωραία Ελλάς) απογειώθηκαν. Σύντομα, διαπιστώθηκε ότι ο θησαυρός ήταν άνθρακες κι έτσι οι περισσότεροι «επενδυτές» έμειναν με τα χαρτιά στο χέρι και καταστράφηκαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πτωχεύσεις την περίοδο 1873-1875 διπλασιάστηκαν.
Η υπόθεση άφησε στον Συγγρό -ή Τσιγγρό, όπως ήταν το όνομά του πριν το παραλλάξει σε κάτι πιο εύηχο- το προσωνύμιο «Λαυριοφάγος», αλλά, σύμφωνα με όσα έγραψε ο ίδιος αργότερα, δεν παρακίνησε ποτέ κανέναν να αγοράσει μετοχές, αφού δεν πίστευε ότι όντως υπήρχαν πλούσια κοιτάσματα στο Λαύριο. Φαίνεται, όμως, ότι η αυτή στάση του υποδαύλιζε τις προσδοκίες των επενδυτών, κάτι που ένας άνθρωπος με τη δική του μεγάλη πείρα στις οικονομικές συναλλαγές μοιάζει απίθανο να μην είχε καταλάβει.
Ο Συγγρός ανήκε στους «χρυσοκάνθαρους», όπως ονόμαζε ο Τύπος της εποχής τους κεφαλαιούχους του απόδημου ελληνισμού που είχαν επιστρέψει στην Ελλάδα ως επενδυτές, αλλά και ως δανειστές του κράτους, μέσω των τραπεζών που ίδρυσαν. Παρότι η δραστηριότητα αυτή ήταν εξαιρετικά κερδοφόρα για τον ίδιο (ο οποίος, ωστόσο, ανακοίνωσε δύο φορές στη Βουλή, το 1880 και το 1893, ότι παρέμενε αφορολόγητος), δεν βοήθησε τη χώρα να αποφύγει τη χρεοκοπία του 1893. Η εθνική ευεργεσία έχει και τα όριά της.
Ο Ford συνέλαβε την ιδέα ενός αυτοκινήτου για όλους και βρήκε τον τρόπο να το κατασκευάζει φθηνά. Η ιδέα του ήταν ότι ένας εργάτης κάνει μόνο μια δουλειά στη γραμμή συναρμολόγησης. Άλλος τοποθετεί τη βίδα κι άλλος βιδώνει το παξιμάδι. Έτσι, πρώτον, μειώνεται η ανάγκη για πολλαπλά ειδικευμένο προσωπικό (που σημαίνει ότι μπορούσε κάποιος, από αγρότης τη μια μέρα να γίνει βιομηχανικός εργάτης την επόμενη) και, δεύτερον, αυξάνεται θεαματικά η παραγωγή ανά μονάδα χρόνου. Τρίτον, εντατικοποιείται και τυποποιείται η εργασία σε βαθμό σωματικής και ψυχικής εξουθένωσης, αλλά αυτό ήταν μια παράπλευρη απώλεια της εφαρμογής του Φορντισμού. Κάθε επανάσταση έχει τα θύματά της και, τη συγκεκριμένη, ορισμένοι την πλήρωναν με πονεμένους τένοντες και κάποιοι άλλοι με συμπεριφορικές διαταραχές ή με διολίσθηση σε αυτοκαταστροφικές συνήθειες. Όλοι, όμως, βρέθηκαν ξαφνικά μέτοχοι ενός ονείρου που τους παρείχε «χρόνο υγιούς αυτοκινητιστικής ευχαρίστησης και, τελικά, απόλαυσης της ζωής», όπως ανέφερε μια διαφήμιση του Model T.
Στο όραμα του Henry Ford δεν είχε θέση ο συναισθηματισμός. Μόνο η ο ψυχρός υπολογισμός – εξ ου και οι επενδύσεις στη Γερμανία του Χίτλερ, ο οποίος ήταν θαυμαστής του Αμερικανού μεγιστάνα, αλλά και η αποδοχή της παρασημοφόρησής του από το ναζιστικό καθεστώς, το 1938, λίγο μετά την προσάρτηση της Αυστρίας στη Γερμανία. Ο ίδιος ο Ford ήταν και αντισημίτης, αλλά η εταιρεία του δεν αποδέχθηκε ποτέ ευθύνη για την καταναγκαστική εργασία στα γερμανικά εργοστάσιά της μετά την κήρυξη του πολέμου, αφού τότε «δεν είχε συμμετοχή στη διοίκηση».
news247.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.