Στις 4 Νοεμβρίου η Greenpeace δημοσίευσε λίστα με 20 «πλοία-τέρατα», τα οποία είναι τα πιο καταστροφικά και υπέρογκα αλιευτικά σκάφη υπό ευρωπαϊκή σημαία, ιδιοκτησία ή διαχείριση.
Η λίστα, η οποία περιλαμβάνει και ένα σκάφος ελληνικών συμφερόντων, αποκαλύπτει μερικούς από τους μεγαλύτερους ενόχους για την παγκόσμια υπεραλίευση, οι οποίοι συντελούν στην κατάρρευση των ιχθυοπληθυσμών, καταστρέφουν το θαλάσσιο περιβάλλον και υπονομεύουν την ανάπτυξη των τοπικών, παράκτιων κοινωνιών οδηγώντας τους ντόπιους ψαράδες στην ανεργία.
Η Greenpeace καλεί τον κ. Καρασμάνη και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους υπουργούς Αλιείας να προχωρήσουν αμέσως στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας διασφαλίζοντας τη βιώσιμη αλιεία από ψαράδες χαμηλής έντασης και τη δημιουργία θαλάσσιων καταφυγίων.
Στη συγκεκριμένη λίστα, η Greenpeace αποκαλύπτει με ποιο τρόπο κάποιοι «κακοποιοί» της βιομηχανικής αλιείας, από διάφορες χώρες της Ευρώπης ακόμη και της Ελλάδας, χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα για να παρακάμψουν τους κανονισμούς και να αποσπάσουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος, εις βάρος των θαλασσών μας.
Μερικά από τα τεχνάσματα αυτά είναι οι συχνές αλλαγές σημαίας και η χρήση των λεγόμενων «σημαιών ευκαιρίας», η χρήση εταιρειών – βιτρίνα και φορολογικών παραδείσων και η εκμετάλλευση πολιτικών γνωριμιών. Όλα αυτά για να έχουν πρόσβαση σε όσο περισσότερες αλιευτικές ευκαιρίες, επιδοτήσεις, αδύναμες διοικήσεις και πολιτικές επιρροές γίνεται, διοχετεύοντας παράλληλα το κέρδος πίσω στις δικαιούχες εταιρίες.
—Odin: Το πλοίο-τέρας ελληνικών συμφερόντων
Το Odin είναι μια τεράστια πελαγική μηχανότρατα μήκους 114 μέτρων και χωρητικότητας 4.100 κυβικών μέτρων υπό σημαία Βανουάτου. Διαχειρίστρια εταιρεία είναι η ελληνική Unimed Glory, θυγατρική της Laskaridis Shipping Ltd, των αδελφών Λασκαρίδη με έδρα την Λιβερία. Όπως ενημερώνει η Greenpeace Ελλάδος, η εταιρεία Laskaridis, που διαχειρίζεται το Odin, είναι ειδική στο να τοποθετεί τα περιουσιακά της στοιχεία εκεί όπου οι κανονισμοί είναι χαλαροί.
Έχει συντελέσει στην εξάντληση του σκουμπριού της Χιλής, το οποίο κατέρρευσε στο 10% της αρχικής του βιομάζας με αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας στην χώρα. Έχει επίσης κοινοποιήσει την πρόθεσή του για αλιεία κριλ (είδος γαρίδας) στα ευαίσθητα νερά της Ανταρκτικής και το εργαλείο που χρησιμοποιεί συχνά σχετίζεται με τη θανάτωση υψηλών απορρίψεων άλλων ειδών που καταλήγουν στη θάλασσα νεκρά.
Φέρεται να έχει εμπλακεί σε παράτυπες μεταφορτώσεις αλιευμάτων με το σκάφος Frio Ionian (το οποίο επίσης ανήκει στην Laskaridis Shipping Ltd).
Στην Ευρώπη, επί δεκαετίες διαδραματίζεται ένα ξέφρενο κυνήγι μέχρι το τελευταίο ψάρι από έναν υπέρογκο και καταστροφικό στόλο σκαφών, ο οποίος μπορεί να πιάσει 2-3 φορές περισσότερα ψάρια από ό,τι αντέχουν οι θάλασσες καταστρέφοντας το βυθό. Στην καρδιά αυτής της κρίσης βρίσκεται ένα άδικο πολιτικό σύστημα που μέχρι σήμερα ευνοούσε τα μεγάλα σκάφη – τέρατα της θάλασσας εις βάρος των μικρών παράκτιων αλιέων χαμηλής έντασης, επιδοτούσε την καταστροφή με χρήματα των Ευρωπαίων πολιτών και αποτύγχανε επανειλημμένα να σταματήσει την παράνομη αλιεία και να προστατεύσει αποτελεσματικά τις θάλασσές μας.
«Ένας μικρός αριθμός «βαρόνων» της βιομηχανικής αλιείας, ο οποίοι εκπροσωπούν το 2% του αλιευτικού κλάδου απολαμβάνουν ένα τεράστιο μερίδιο της ψαριάς και των κερδών, αλιεύοντας όσο το υπόλοιπο 98% των μικρών παράκτιων ψαράδων[7]. Αυτό είναι άδικο, ειδικά αν βάλεις στην εξίσωση την καταστροφή που προκαλούν, καθώς και τα δημόσια χρήματα που έχουν σπαταλήσει για να υποθηκεύσουν το μέλλον της θάλασσας», δήλωσε η Άντζελα Λάζου Dean, υπεύθυνη της εκστρατείας της Greenpeace για το θαλάσσιο περιβάλλον.
«Στην Ελλάδα, συμβαίνει ακριβώς το ίδιο από τα αντίστοιχα δικά μας τέρατα που έχουν συντελέσει στην κατακόρυφη μείωση της παραγωγής και ο κ. Καρασμάνης οφείλει να επανορθώσει για αυτή την αδικία πριν να είναι αργά», κα Λάζου-Dean.
Ένα σκάφος δεν χρειάζεται να ξεπερνά τα 100 μέτρα για να είναι τέρας ούτε να ανήκει σε πολυεθνικές εταιρίες με τεράστια κέρδη. Υπάρχουν και τα σκάφη, των οποίων η τερατωδία έγκειται στην καταστροφή που προκαλούν, στα ελάχιστα που προσφέρουν πίσω στις τοπικές κοινωνίες και στη μείωση των ιχθυαποθεμάτων που έχουν προκαλέσει. Με αυτή την έννοια δεν χρειάζεται να ψάξουμε μακριά για να βρούμε τα δικά μας τέρατα στην Ελλάδα, όπου οι ιχθυοπληθυσμοί ολοένα και μειώνονται με την παραγωγή να έχει πέσει κατακόρυφα τα τελευταία 15 χρόνια[8].
Είναι η ώρα των πολιτικών να δράσουν. Πέρυσι, για πρώτη φορά ψηφίστηκε ευρωπαϊκή νομοθεσία για την αλιεία (ΚΑλΠ), η οποία αντιτίθεται στο μέχρι σήμερα άδικο καθεστώς που επικρατεί στη θάλασσα και στοχεύει στην ανάκτηση των ιχθυαποθεμάτων, την προώθηση της μικρής βιώσιμης αλιείας και τελικά την υγιή κατάσταση των θαλασσών μας. Από εδώ και πέρα, το μεγάλο στοίχημα των Υπουργών αλιείας είναι να εφαρμόσουν την νομοθεσία και να κάνουν το παραπάνω όραμα πραγματικότητα.
Η Greenpeace καλεί Έλληνα Υπουργό, κ. Καρασμάνη να αποσύρει τα πιο καταστροφικά και θηριώδη σκάφη, ώστε να επανέλθει ο αλιευτικός στόλος σε ένα βιώσιμο επίπεδο, να κατανέμει τις αλιευτικές ευκαιρίες με δίκαιο τρόπο βάσει οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών κριτηρίων, δίνοντας προτεραιότητα στους μικρούς παράκτιους ψαράδες και να προχωρήσει στη δημιουργία θαλάσσιων καταφυγίων ως το πλέον αποτελεσματικό μέτρο για την προστασία της θάλασσας.
Σκάφος Σημαία Μητρώο IMO Δικαιούχος ιδιοκτήτης
1.Albacora Uno Ισπανία 9127435 Albacora S.A.
2.Albatun Tres Ισπανία 9281310 Albacora S.A.
3.Annelies Ilena Ολλανδία 9204556 Parlevliet en Van der Plas B.V.
4.Artico Πορτογαλία 7362756 Ασαφές λόγω έλλειψης διαφάνειας ή Sociedade da Fomento da Pesca Lda ή Pescarias Cayón & García
5.Atlantic Σουηδία 8805468 Fiskelaget Atlantic – Henrik Ohlsson and Lars-Johan Olsson
6.Cornelis Vrolijk FZN Ηνωμένο Βασίλειο 8707537 Cornelis Vrolijk Holding B.V.
7.Eirado do Costal Ισπανία 9265328 Moradiña S.A.
8.Franca Morte Πορτογαλία 9297694 Pedro França S.A.
9.Franche Terre Γαλλία 9540156 Sapmer Holding
10.Franziska Ολλανδία 8802997 W. Van der Zwan Zonen Visserij Maatschappij B.V.
11.Helen Mary Γερμανία 9126364 Parlevliet en Van der Plas B.V.
12.Kingfisher Δανία 8739243 Svenn Anker Gasberg GrønkjærHvedemarken
13.Kovas Λιθουανία 7610426 Η Baltlanta είναι η ναυτιλιακή εταιρεία, της οποίας η Lispa holding είναι η μόνη μέτοχος.
14.Maartje Theadora Γερμανία 9182801 Parlevliet en Van der Plas B.V.
15.Margiris Λιθουανία 8301187 Parlevliet en Van der Plas B.V.
16. Norma Mary Ηνωμένο Βασίλειο 8704808 Samherji hf 17. Odin Βανουάτου 8907084 Ο δικαιούχος ιδιοκτήτης είναι άγνωστος. Η Unimed Glory, που είναι θυγατρική της Laskaridis Shipping είναι η διαχειρίστρια εταιρεία.
18. Playa de Tambo Ισπανία 8613279 Pesquerias Marinenses S.A.
19. Saga GDY-150 Πολωνία 8607191 Δικαιούχος ιδιοκτήτης είναι η Atlantex Sp. Z o.o., τελευταία ιδιοκτήτης ήταν πριν η Samherij hf, τώρα είναι άγνωστο
20.Txori Argi Ισπανία 9286724 Compañia Internacional de Pesca y Derivados S.A.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση της Greenpeace εδώ.
econews.gr
Η λίστα, η οποία περιλαμβάνει και ένα σκάφος ελληνικών συμφερόντων, αποκαλύπτει μερικούς από τους μεγαλύτερους ενόχους για την παγκόσμια υπεραλίευση, οι οποίοι συντελούν στην κατάρρευση των ιχθυοπληθυσμών, καταστρέφουν το θαλάσσιο περιβάλλον και υπονομεύουν την ανάπτυξη των τοπικών, παράκτιων κοινωνιών οδηγώντας τους ντόπιους ψαράδες στην ανεργία.
Η Greenpeace καλεί τον κ. Καρασμάνη και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους υπουργούς Αλιείας να προχωρήσουν αμέσως στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας διασφαλίζοντας τη βιώσιμη αλιεία από ψαράδες χαμηλής έντασης και τη δημιουργία θαλάσσιων καταφυγίων.
Στη συγκεκριμένη λίστα, η Greenpeace αποκαλύπτει με ποιο τρόπο κάποιοι «κακοποιοί» της βιομηχανικής αλιείας, από διάφορες χώρες της Ευρώπης ακόμη και της Ελλάδας, χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα για να παρακάμψουν τους κανονισμούς και να αποσπάσουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος, εις βάρος των θαλασσών μας.
Μερικά από τα τεχνάσματα αυτά είναι οι συχνές αλλαγές σημαίας και η χρήση των λεγόμενων «σημαιών ευκαιρίας», η χρήση εταιρειών – βιτρίνα και φορολογικών παραδείσων και η εκμετάλλευση πολιτικών γνωριμιών. Όλα αυτά για να έχουν πρόσβαση σε όσο περισσότερες αλιευτικές ευκαιρίες, επιδοτήσεις, αδύναμες διοικήσεις και πολιτικές επιρροές γίνεται, διοχετεύοντας παράλληλα το κέρδος πίσω στις δικαιούχες εταιρίες.
—Odin: Το πλοίο-τέρας ελληνικών συμφερόντων
Το Odin είναι μια τεράστια πελαγική μηχανότρατα μήκους 114 μέτρων και χωρητικότητας 4.100 κυβικών μέτρων υπό σημαία Βανουάτου. Διαχειρίστρια εταιρεία είναι η ελληνική Unimed Glory, θυγατρική της Laskaridis Shipping Ltd, των αδελφών Λασκαρίδη με έδρα την Λιβερία. Όπως ενημερώνει η Greenpeace Ελλάδος, η εταιρεία Laskaridis, που διαχειρίζεται το Odin, είναι ειδική στο να τοποθετεί τα περιουσιακά της στοιχεία εκεί όπου οι κανονισμοί είναι χαλαροί.
Έχει συντελέσει στην εξάντληση του σκουμπριού της Χιλής, το οποίο κατέρρευσε στο 10% της αρχικής του βιομάζας με αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας στην χώρα. Έχει επίσης κοινοποιήσει την πρόθεσή του για αλιεία κριλ (είδος γαρίδας) στα ευαίσθητα νερά της Ανταρκτικής και το εργαλείο που χρησιμοποιεί συχνά σχετίζεται με τη θανάτωση υψηλών απορρίψεων άλλων ειδών που καταλήγουν στη θάλασσα νεκρά.
Φέρεται να έχει εμπλακεί σε παράτυπες μεταφορτώσεις αλιευμάτων με το σκάφος Frio Ionian (το οποίο επίσης ανήκει στην Laskaridis Shipping Ltd).
Στην Ευρώπη, επί δεκαετίες διαδραματίζεται ένα ξέφρενο κυνήγι μέχρι το τελευταίο ψάρι από έναν υπέρογκο και καταστροφικό στόλο σκαφών, ο οποίος μπορεί να πιάσει 2-3 φορές περισσότερα ψάρια από ό,τι αντέχουν οι θάλασσες καταστρέφοντας το βυθό. Στην καρδιά αυτής της κρίσης βρίσκεται ένα άδικο πολιτικό σύστημα που μέχρι σήμερα ευνοούσε τα μεγάλα σκάφη – τέρατα της θάλασσας εις βάρος των μικρών παράκτιων αλιέων χαμηλής έντασης, επιδοτούσε την καταστροφή με χρήματα των Ευρωπαίων πολιτών και αποτύγχανε επανειλημμένα να σταματήσει την παράνομη αλιεία και να προστατεύσει αποτελεσματικά τις θάλασσές μας.
«Ένας μικρός αριθμός «βαρόνων» της βιομηχανικής αλιείας, ο οποίοι εκπροσωπούν το 2% του αλιευτικού κλάδου απολαμβάνουν ένα τεράστιο μερίδιο της ψαριάς και των κερδών, αλιεύοντας όσο το υπόλοιπο 98% των μικρών παράκτιων ψαράδων[7]. Αυτό είναι άδικο, ειδικά αν βάλεις στην εξίσωση την καταστροφή που προκαλούν, καθώς και τα δημόσια χρήματα που έχουν σπαταλήσει για να υποθηκεύσουν το μέλλον της θάλασσας», δήλωσε η Άντζελα Λάζου Dean, υπεύθυνη της εκστρατείας της Greenpeace για το θαλάσσιο περιβάλλον.
«Στην Ελλάδα, συμβαίνει ακριβώς το ίδιο από τα αντίστοιχα δικά μας τέρατα που έχουν συντελέσει στην κατακόρυφη μείωση της παραγωγής και ο κ. Καρασμάνης οφείλει να επανορθώσει για αυτή την αδικία πριν να είναι αργά», κα Λάζου-Dean.
Ένα σκάφος δεν χρειάζεται να ξεπερνά τα 100 μέτρα για να είναι τέρας ούτε να ανήκει σε πολυεθνικές εταιρίες με τεράστια κέρδη. Υπάρχουν και τα σκάφη, των οποίων η τερατωδία έγκειται στην καταστροφή που προκαλούν, στα ελάχιστα που προσφέρουν πίσω στις τοπικές κοινωνίες και στη μείωση των ιχθυαποθεμάτων που έχουν προκαλέσει. Με αυτή την έννοια δεν χρειάζεται να ψάξουμε μακριά για να βρούμε τα δικά μας τέρατα στην Ελλάδα, όπου οι ιχθυοπληθυσμοί ολοένα και μειώνονται με την παραγωγή να έχει πέσει κατακόρυφα τα τελευταία 15 χρόνια[8].
Είναι η ώρα των πολιτικών να δράσουν. Πέρυσι, για πρώτη φορά ψηφίστηκε ευρωπαϊκή νομοθεσία για την αλιεία (ΚΑλΠ), η οποία αντιτίθεται στο μέχρι σήμερα άδικο καθεστώς που επικρατεί στη θάλασσα και στοχεύει στην ανάκτηση των ιχθυαποθεμάτων, την προώθηση της μικρής βιώσιμης αλιείας και τελικά την υγιή κατάσταση των θαλασσών μας. Από εδώ και πέρα, το μεγάλο στοίχημα των Υπουργών αλιείας είναι να εφαρμόσουν την νομοθεσία και να κάνουν το παραπάνω όραμα πραγματικότητα.
Η Greenpeace καλεί Έλληνα Υπουργό, κ. Καρασμάνη να αποσύρει τα πιο καταστροφικά και θηριώδη σκάφη, ώστε να επανέλθει ο αλιευτικός στόλος σε ένα βιώσιμο επίπεδο, να κατανέμει τις αλιευτικές ευκαιρίες με δίκαιο τρόπο βάσει οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών κριτηρίων, δίνοντας προτεραιότητα στους μικρούς παράκτιους ψαράδες και να προχωρήσει στη δημιουργία θαλάσσιων καταφυγίων ως το πλέον αποτελεσματικό μέτρο για την προστασία της θάλασσας.
Σκάφος Σημαία Μητρώο IMO Δικαιούχος ιδιοκτήτης
1.Albacora Uno Ισπανία 9127435 Albacora S.A.
2.Albatun Tres Ισπανία 9281310 Albacora S.A.
3.Annelies Ilena Ολλανδία 9204556 Parlevliet en Van der Plas B.V.
4.Artico Πορτογαλία 7362756 Ασαφές λόγω έλλειψης διαφάνειας ή Sociedade da Fomento da Pesca Lda ή Pescarias Cayón & García
5.Atlantic Σουηδία 8805468 Fiskelaget Atlantic – Henrik Ohlsson and Lars-Johan Olsson
6.Cornelis Vrolijk FZN Ηνωμένο Βασίλειο 8707537 Cornelis Vrolijk Holding B.V.
7.Eirado do Costal Ισπανία 9265328 Moradiña S.A.
8.Franca Morte Πορτογαλία 9297694 Pedro França S.A.
9.Franche Terre Γαλλία 9540156 Sapmer Holding
10.Franziska Ολλανδία 8802997 W. Van der Zwan Zonen Visserij Maatschappij B.V.
11.Helen Mary Γερμανία 9126364 Parlevliet en Van der Plas B.V.
12.Kingfisher Δανία 8739243 Svenn Anker Gasberg GrønkjærHvedemarken
13.Kovas Λιθουανία 7610426 Η Baltlanta είναι η ναυτιλιακή εταιρεία, της οποίας η Lispa holding είναι η μόνη μέτοχος.
14.Maartje Theadora Γερμανία 9182801 Parlevliet en Van der Plas B.V.
15.Margiris Λιθουανία 8301187 Parlevliet en Van der Plas B.V.
16. Norma Mary Ηνωμένο Βασίλειο 8704808 Samherji hf 17. Odin Βανουάτου 8907084 Ο δικαιούχος ιδιοκτήτης είναι άγνωστος. Η Unimed Glory, που είναι θυγατρική της Laskaridis Shipping είναι η διαχειρίστρια εταιρεία.
18. Playa de Tambo Ισπανία 8613279 Pesquerias Marinenses S.A.
19. Saga GDY-150 Πολωνία 8607191 Δικαιούχος ιδιοκτήτης είναι η Atlantex Sp. Z o.o., τελευταία ιδιοκτήτης ήταν πριν η Samherij hf, τώρα είναι άγνωστο
20.Txori Argi Ισπανία 9286724 Compañia Internacional de Pesca y Derivados S.A.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση της Greenpeace εδώ.
econews.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.