Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς.
Τρία είδη συγκοινωνιών εξυπηρετούσαν τις
ανάγκες της ελληνικής πρωτεύουσας την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα. Ο
ιπποσιδηρόδρομος, ο αποκαλούμενος από τον λαό «κωλοσούρτης», δηλαδή ένα
βαγόνι που το έσερναν με αρκετή δυσκολία άλογα. Με επίκεντρο την Ομόνοια
και ένα δίκτυο οκτώ δρομολογίων προς τον Κήπο Ορφανίδου (Ζάππειο
Μέγαρο), το Θησείο, τους Αμπελόκηπους και τις οδούς Ιπποκράτους,
Πατησίων, Αχαρνών, Κολοκυνθού και Μητροπόλεως, ήταν η λαϊκή συγκοινωνία
της εποχής που εξυπηρετούσε τους Αθηναίους. Κατόπιν υπήρχε ο
τροχιόδρομος, δηλαδή η πρώιμη μορφή του τραμ, του οποίου το δίκτυο δεν
ήταν ακόμη ανεπτυγμένο και περιοριζόταν στη μόνη διαδρομή Αθήνα
(Ακαδημίας)-Φάληρα (Παλαιό και Νέο). Λίγα χρόνια αργότερα έμελλε και
αυτός να γίνει ηλεκτροκίνητος.
Τέλος, υπήρχε και ο ήδη ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς με δρομολόγια κάθε 15 λεπτά από Αθήνα και από Πειραιά. Αξίζει να αναφερθεί για στατιστικούς λόγους ότι κατά το 1906 με τον ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο Αθηνών-Πειραιώς ταξίδεψαν 1.543.537 επιβάτες και με το αντίστροφο δρομολόγιο, δηλαδή από Πειραιά προς Αθήνα 1.466.715 επιβάτες. Λαμβάνοντας υπόψη τον πληθυσμό της πόλης, περίπου 180.000 κατοίκους-δημότες, σύμφωνα με την απογραφή του 1907, αντιλαμβανόμαστε τις ανάγκες που κάλυπτε το μέσον αυτό.
Η κίνηση των Αθηνών όμως, εκτός από αυτά τα μέσα συγκοινωνίας, εξυπηρετείτο από 519 άμαξες, εκ των οποίων 186 βιτόριες και 333 λαντό! Ακόμη, κυκλοφορούσαν και 13 οτομομπίλ, όπως αποκαλούνταν στην αρχή τα αυτοκίνητα, καθώς και ένα αυτοκίνητο αγοραίο, δηλαδή δημόσιας χρήσης, κάτι σαν τα σημερινά ταξί, το οποίο μάλιστα καταστράφηκε σε κάποια σύγκρουση με τον τροχιόδρομο! Στον Πειραιά αντίστοιχα κυκλοφορούσαν 110 άμαξες (99 αγοραίες και 11 ιδιωτικές), καθώς και 2 οτομομπίλ!
Τέλος, υπήρχε και ο ήδη ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς με δρομολόγια κάθε 15 λεπτά από Αθήνα και από Πειραιά. Αξίζει να αναφερθεί για στατιστικούς λόγους ότι κατά το 1906 με τον ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο Αθηνών-Πειραιώς ταξίδεψαν 1.543.537 επιβάτες και με το αντίστροφο δρομολόγιο, δηλαδή από Πειραιά προς Αθήνα 1.466.715 επιβάτες. Λαμβάνοντας υπόψη τον πληθυσμό της πόλης, περίπου 180.000 κατοίκους-δημότες, σύμφωνα με την απογραφή του 1907, αντιλαμβανόμαστε τις ανάγκες που κάλυπτε το μέσον αυτό.
Η κίνηση των Αθηνών όμως, εκτός από αυτά τα μέσα συγκοινωνίας, εξυπηρετείτο από 519 άμαξες, εκ των οποίων 186 βιτόριες και 333 λαντό! Ακόμη, κυκλοφορούσαν και 13 οτομομπίλ, όπως αποκαλούνταν στην αρχή τα αυτοκίνητα, καθώς και ένα αυτοκίνητο αγοραίο, δηλαδή δημόσιας χρήσης, κάτι σαν τα σημερινά ταξί, το οποίο μάλιστα καταστράφηκε σε κάποια σύγκρουση με τον τροχιόδρομο! Στον Πειραιά αντίστοιχα κυκλοφορούσαν 110 άμαξες (99 αγοραίες και 11 ιδιωτικές), καθώς και 2 οτομομπίλ!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.