Σοκ προκάλεσε στη Ρωσία το φρικτό αεροπορικό ατύχημα λίγο έξω από το αεροδρόμιο της Μόσχας, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε τέσσερα άτομα. Το αεροσκάφος, τύπου Tupolev Tu 204 της εταιρίας Red Wings τυλίχθηκε στις φλόγες και κατέληξε σε παρακείμενο αυτοκινητόδρομο όπου διαλύθηκε σε τρία κομμάτια.
Δέκα άτομα διασώθηκαν χάρη στις τιτάνες προσπάθειες των συνεργείων διάσωσης, με τις πρώτες εκτιμήσεις για το τι προκάλεσε το δυστύχημα να κάνουν λόγο για τεχνικό πρόβλημα.
Και μπορεί το αεροπλάνο να θεωρείται το πιο ασφαλές μέσο μετακίνησης παγκοσμίως, - ειδικά με την τεχνολογική πρόοδο των τελευταίων ετών – ωστόσο ο ανθρώπινος παράγοντας αλλά και οι περικοπές στη συντήρηση των αεροσκαφών στις οποίες προχωρούν πολλές εταιρείες παίζουν καθοριστικό ρόλο στα δυστυχήματα που έχουν συμβεί ανά τα χρόνια.
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνεται και από τις στατιστικές μελέτες, σύμφωνα με τις οποίες οι πιθανότητες εμπλοκής σε ένα αεροπορικό ατύχημα είναι σημαντικά μικρότερες απ’ ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο μέσο.
Τα χειρότερα δυστυχήματα της εικοσαετίας
Παρόλα αυτά τα αεροπορικά ατυχήματα τείνουν να είναι πολύ πιο σοβαρά και πολύνεκρα σε σχέση με τα ατυχήματα άλλων μέσων. Ειδικά την τελευταία εικοσαετία καταγράφηκαν μερικά από τα χειρότερα δυστυχήματα της ιστορίας. Το πιο φονικό εξ αυτών σημειώθηκε στις 27 Μαρτίου του 1997, στις Κανάριες Νήσους.
Πρόκειται για τη σύγκρουση δύο αεροσκαφών τύπου Boeing 747 (τα λεγόμενα τζάμπο τζετ) στο αεροδρόμιο της Τενερίφης. Αιτία ήταν μια κακή συνεννόηση με τον πύργο ελέγχου. Εκείνη την ημέρα, γύρω στο σούρουπο, ένα Boeing της εταιρείας KLM άρχισε να κινείται στον διάδρομο.
Ο μηχανικός άκουσε τον πύργο ελέγχου να λέει: «Ο διάδρομος δεν είναι ελεύθερος! Επαναλαμβάνω: ο διάδρομος δεν είναι ελεύθερος, υπάρχει ένα αεροσκάφος της Pan Am». Ο πιλότος τον αγνόησε και ανέπτυξε ταχύτητα. Μερικά μέτρα μέτρα πιο κάτω, κρυμμένο από μια παχιά ομίχλη, εμφανίστηκε το άλλο Boeing. Από τη σύγκρουση βρήκαν το θάνατο 583 άνθρωποι.
Στις 16 Νοεμβρίου του 1996 συνέβη ακόμη ένα φρικτό δυστύχημα. Επρόκειτο για τη σύγκρουση στον αέρα μεταξύ ενός αεροσκάφους Boeing 747 των αερογραμμών της Σαουδικής Αραβίας με ένα Ilyushin 76 των αερογραμμών του Καζακστάν. Τραγικός απολογισμός 349 νεκροί, με το πόρισμα της επιτροπής που ερεύνησε το δυστύχημα να αποδίδει ευθύνες στον πιλότο του αεροσκάφους από το Καζακστάν, και συγκεκριμένα επειδή αγνόησε τις οδηγίες από το κέντρο εδάφους να παραμείνει σε ύψος πάνω από 14000 πόδια.
Την 1η Ιουνίου του 2009 συνέβη το πλέον πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της Air France, που στοίχισε τη ζωή σε 230 ανθρώπους. Ένα Airbus A330 της γαλλικής εταιρείας, το οποίο απογειώθηκε από το Ρίο Ντε Τζανέιρο με προορισμό το Παρίσι συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό αφότου οι πιλότοι το οδήγησαν εσφαλμένα σε μία καταιγίδα.
Μόλις τον φετινό Ιούλιο έγινε γνωστή η έκθεση των Γάλλων νομικών εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα και οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ένας συνδυασμός ανθρωπίνων λαθών και τεχνικών βλαβών προκάλεσε την πτώση του αεροσκάφους.
Τα συμπεράσματα αναφέρουν την απώλεια των δεδομένων της πτήσης λόγω του σχηματισμού πάγου στους ανιχνευτές Pitot, ότι η επείγουσα διαδικασία, που υιοθέτησε το πλήρωμα όταν διαπίστωσε την απώλεια, υπήρξε ακατάλληλη για την περίπτωση αυτή, αλλά αναφέρουν επιπλέον και μια έλλειψη κατάλληλης αντίδρασης του πληρώματος ή, ακόμη, μια έλλειψη παρακολούθησης παρόμοιων συμβάντων από το 2004.
Στις 12 Σεπτεμβρίου του 1998, ένα αεροσκάφος McDonnell Douglas MD-11 της εταιρείας Swissair με προορισμό τη Γενεύη συνετρίβη στη θάλασσα στ' ανοιχτά του Πέγγις Κόουβ, νοτίως του Χάλιφαξ του Καναδά. Σκοτώθηκαν 229 άνθρωποι.
Το τι προκάλεσε το ατύχημα υπήρξε αντικείμενο έρευνας η οποία διήρκεσε πάνω από δύο χρόνια. Τελικά το πόρισμα της καναδικής υπηρεσίας ατυχημάτων έδειξε ότι τα μονωτικά υλικά του αεροπλάνου πήραν φωτιά εξαιτίας ενός βραχυκυκλώματος στο πίσω μέρος του κόκπιτ, με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να μείνει ακυβέρνητο.
Στις 17 Ιουλίου του 1996, ένα Boeing 747 της TWA με προορισμό το Παρίσι εξερράγη πάνω από τον Ατλαντικό λίγη ώρα μετά την απογείωσή του από τη Νέα Υόρκη με αποτέλεσμα να σκοτωθούν ακαριαία 230 επιβάτες.
Ο τρόπος που έγινε το δυστύχημα καθώς και το γεγονός ότι οι έρευνες αργούσαν να καταλήξουν σε σαφή συμπεράσματα πυροδότησε πολλά σενάρια, με το κυριότερο εξ αυτών να παρουσιάζει ως αιτία την εσφαλμένη εκτόξευση πυραύλου προς το μέρος του αεροπλάνου από μία ζώνη όπου γινόταν δοκιμές.
Σήμερα, η πιθανότερη υπόθεση είναι ότι σημειώθηκε βραχυκύκλωμα που προκάλεσε φωτιά σε μια δεξαμενή καυσίμων. Οι αμφιβολίες όμως παραμένουν.
Στις 31 Οκτωβρίου του 1999, ένα Boeing 767 της αιγυπτιακής εταιρείας Egyptair το οποίο απογειώθηκε από το Λος Άντζελες με προορισμό το Κάιρο συνετρίβη μυστηριωδώς σε διεθνή ύδατα στον Ατλαντικό. Τουλάχιστον 217 άνθρωποι σκοτώθηκαν, μεταξύ αυτών και δύο υψηλόβαθμοι αξιωματικοί του Αιγυπτιακού στρατού.
Οι αιγυπτιακές αρχές δεν μπόρεσαν να έρθουν σε συμφωνία με αυτές των ΗΠΑ για το πως θα διερευνηθεί το ατύχημα με αποτέλεσμα να δουν φως της δημοσιότητας δύο διαφορετικά πορίσματα.
Αυτό των αιγυπτιακών αρχών έκανε λόγο για μηχανικό πρόβλημα, ενώ αυτό των ΗΠΑ μίλαγε για αυτοκτονία του συγκυβερνήτη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ακόμα και τώρα δεν υπάρχει εικόνα για το τι πραγματικά συνέβη πριν πέσει το μοιραίο αεροπλάνο.
Ένα πρόσφατο δυστύχημα που συγκλόνισε ήταν και αυτό στο Λάγος της Νιγηρίας στις 3 Ιουνίου του 2012, όταν ένα Boeing 727 της Dana Air συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 163 άνθρωποι, ενώ ακόμη 10 σκοτώθηκαν στο έδαφος.
Οι έρευνες για τα αίτια του ατυχήματος βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τεχνικό πρόβλημα στο αεροσκάφος. Σε κάθε περίπτωση η τραγωδία τραγωδία υπήρξε η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία της Νιγηρίας.
Στις 12 Μαϊου του 2010 αεροσκάφος Airbus A330 της λιβυκής αεροπορικής εταιρείας Al Afriqiyah κατέπεσε κατά την κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο της Τρίπολης, προερχόμενο από το Γιοχάνεσμπουργκ. Συνολικά 104 άτομα (93 επιβάτες και 11μελές πλήρωμα) έχασαν τη ζωή τους, με μοναδικό επιζώντα ένα παιδί 8 ετών, ολλανδικής υπηκοότητας.
Σύμφωνα με τις υπηρεσίες ασφαλείας του αεροδρομίου το αεροσκάφος εξερράγη κατά την προσγείωση. Πάντως οι έρευνες που ξεκίνησαν οι λιβυκές αρχές μπήκαν στον «πάγο», αφού λίγο μετά ξέσπασε η εξέγερση κατά του Καντάφι, με αποτέλεσμα να παραλύσουν οι δημόσιες υπηρεσίες.
Στις 26 Ιουλίου 2000 αεροσκάφος τύπου Concorde της Air France συνετρίβη στο Παρίσι κατά την απογείωση του με προορισμό τη Νέα Υόρκη, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 113 επιβάτες.
Οι ερευνητές που εξέτασαν τα αίτια του δυστυχήματος πιστεύουν ότι ένα αεροσκάφος DC10 της αμερικανικής εταιρείας Continental Airlines, προκάλεσε την καταστροφή, όταν ένα μικρό μεταλλικό έλασμα από τιτάνιο έπεσε από την άτρακτο στον διάδρομο του διεθνούς αεροδρομίου Charles de Gaulle του Παρισιού. Το έλασμα αυτό χτύπησε τους τροχούς του Concorde κατά την απογείωση και θραύσματα τρύπησαν τις δεξαμενές καυσίμων που βρίσκονταν κάτω από τα φτερά, προκαλώντας τη φωτιά.
Το δυστύχημα είχε ως συνέπεια να οδηγηθεί σε άδοξο τέλος το ταχύτερο αεροσκάφος στην ιστορία των εμπορικών αερομεταφορών, που ήταν σύμβολο της γαλλο-βρετανικής συνεργασίας στην αεροναυπηγική.
Παράλληλα ακόμη και 12 χρόνια μετά το θέμα του δυστυχήματος βρίσκεται συχνά – πυκνά στη δημοσιότητα. Βασιζόμενο στο πόρισμα, γαλλικό δικαστήριο καταδίκασε την Continental για το δυστύχημα. Ωστόσο, το Νοέμβριο που μας πέρασε, το εφετείο απάλλαξε την αμερικανική αεροπορική εταιρεία Continental από τις κατηγορίες που της είχαν αποδοθεί.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.