Εναλλακτική ενημέρωση

Νέα,ειδήσεις από την Ελλάδα και από όλο τον κόσμο

Όταν η Ακρόπολη παραχωρήθηκε για εμπορικούς και καλλιτεχνικούς σκοπούς

Η απόφαση του ΚΑΣ να απαγορέψει την επίδειξη μόδα του GUCCI μας έβαλε να ανατρέξουμε σε περιόδους (μακρινές και πιο πρόσφατες) όπου το μνημείο της UNESCΟ παραχωρήθηκε για εμπορικούς σκοπούς
Η Ακρόπολη αποτελεί χωρίς αμφιβολία το σύμβολο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και την προμετωπίδα της Αθήνας και της σύγχρονης Ελλάδας. Το σούσουρο που προκλήθηκε από το αίτημα του οίκου μόδας GUCCI να παρουσιάσει μια από τις collection του στον ιερό βράχο μας έκανε να αναρωτηθούμε ποιες άλλες φορές στη σύγχρονη ιστορία, ο ναός της Αθηνάς μεταμορφώθηκε σε στούντιο φωτογράφησης για εμπορικού και καλλιτεχνικού σκοπούς.
Μια ιστορία που τραβάει πίσω στις αρχές του 20ου αιώνα, περνά από τα πρώτα χρόνια μετά τον εμφύλιο και καταλήγει στην δεύτερη θητεία της κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή το 2008.
Στη φωτιά του πολέμου στη Μικρά Ασία, πριν ακόμη επέλθει η συντριπτική ήττα, μια από τις εμβληματικότερες χορεύτριες του σύγχρονου χορού, η Αμερικανίδα Ισιδόρα Ντάνκαν που λάτρευε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και εμπνεύστηκε για το χορό από την Αρχαία Ελλάδα φωτογραφιζόταν μαζί με την αδερφή της Τερέζα στο βράχο της Ακρόπολης.


1921 - Στέιχεν. Ισαδόρα και Τερέζα Ντούνκαν.Φωτογράφηση στον Παρθενώνα/Πηγή φωτογραφιών falseart.com
Λίγα χρόνια αργότερα μια τολμηρή φωτογράφηση από μια Ελληνίδα φωτογράφο, προκαλούσε την μικρή κοινωνία της Αθήνας. H Nelly ή αλλιώς Έλλη Σουγιουτζόγλου Σεραΐδη από το Αϊδίνιο της Μικράς Ασίας, φωτογράφησε την μπαλαρίνα Mona Paeva γυμνή στην Ακρόπολη για το γαλλικό περιοδικό Illustration de Paris.
Ωστόσο, παρά τις αντιδράσεις λίγο αργότερα το Υπουργείο Πολιτισμού της αναθέτει να φωτογραφίσει την Ελλάδα για τη δημιουργία των τουριστικών αφισών της χώρας.Παράλληλα η Nelly’s ταξιδεύει στην ελληνική ύπαιθρο και φωτογραφίζει εκείνα τα θέματα που ίδια ξεχωρίζει.

 
 

1929 - Nelly. Φωτογράφηση της Mona Paeva/Πηγή φωτογραφιών Pinterest
Η Ελλάδα έχει μόλις βγει από τον καταστροφικό εμφύλιο και προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια του αλληλοσπαραγμού. Χωρίς να έχει ακόμη αποκτήσει την αίγλη του '60, με τους λογής επωνύμους να καταφθάνουν στην πρωτεύουσα και τα νησιά της, η Ελλάδα ασκεί τεράστια γοητεία για την ιστορία της.
Ο Γαλλοιταλός φωτογράφος και φωτορεπόρερ βρέθηκε στην Αθήνα μαζί με μια ομάδα πανέμορφων γυναικών. Τα μοντέλα του οίκου Dior πόζαραν φορώντας τη νέα συλλογή του Οίκου στο βράχο της Ακρόπολης και με φόντο - ακόμη και εντός του - τον Παρθενώνα. Στο εξωτερικό, η συλλογή αυτή του διάσημου γαλλικού οίκου θεωρήθηκε πρωτοποριακή, ενώ ο Παρθενώνας έμπαινε και πάλι στο κάδρο με τους πιο εκλεπτυσμένους προορισμούς.

1951 - Επίδειξη μόδας Christian Dior/Πηγή φωτογραφίας GreekReporter
Μετά τη συναυλία της στο ΟΑΚΑ, η Jennifer Lopez φόρεσε τα πιο "greek style" ρούχα της και φωτογραφήθηκε ακουμπισμένη στους κίονες του Παρθενώνα. Μια φωτογράφηση που το 2008 είχε προκαλέσει την έντονη πολιτική αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Όπως διαβάζουμε σε δημοσίευμα της εποχής από την εφημερίδα "Το Έθνος", η τότε βουλευτής Μαρία Δαμανάκη έκανε ερώτηση στη βουλή προς τον Μιχάλη Λιάπη, τότε υπουργό πολιτισμού.
Φαίνεται από την απάντηση του κ. Λιάπη πως αναφορικά με τη φωτογράφηση, δεν απαιτείτο η γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Αρκούσαν εννιακόσια ογδόντα τέσσερα ευρώ και είκοσι λεπτά (984,20€) και μια άδεια από Α' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.
Η κ. Δαμανάκη επιμένει πως το θέμα δεν είναι αυτό, αν δηλαδή οι νόμοι προβλέπουν κάτι τέτοιο, αλλά η ουσία: Επρεπε το μνημείο της UNESCO να δοθεί για εμπορικούς σκοπούς; Και απευθύνει νέα ερώτηση, λέγοντας:
«Αντιλαμβάνεται ο κ. υπουργός την ανάγκη να καθορισθούν σαφέστεροι όροι και προϋποθέσεις για την παραχώρηση αδειών φωτογράφησης ή άλλης οπτικής αξιοποίησης για εμπορικούς σκοπούς σε μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους; Προτίθεται να προχωρήσει στη διατύπωση προϋποθέσεων που θα εγγυώνται τη διαφύλαξη του αυτονόητου επιπέδου στην ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, έτσι ώστε να υπάρξει ενιαία πολιτική που να δεσμεύει όλες τις Εφορείες Αρχαιοτήτων;».


2008 - Φωτογράφηση Jennifel Lopez/Πηγη ethnos.gr
Μπορεί κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις να είναι ξεχωριστή, όπως πρόκειται για το ίδιο ηθικό δίλημμα. Εξάλλου, ορισμένες από αυτές τις "παραχωρήσεις" δεν είχαν καν εμπορικό χαρακτήρα, γεγονός που ενδεχομένως αλλάζει και το σκεπτικό της όποιας απόφασης για την "εκμετάλλευση" ενός τόσο σημαντικού παγκόσμιου μνημείου κληρονομιάς. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί πως σε μια Αθήνα του μεσοπολέμου με εκατομμύρια προσφύγων να κατακλύζουν τα προάστιά της, όπως και στην Αθήνα την επαύριο του εμφυλίου ένα τέτοιο θέμα ενδεχομένως να μην απασχολούσε, εκ των πραγμάτων ιδιαίτερα, την ελληνική κοινωνία.
news247.gr
Share on Google Plus

About grizos gatos

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

twitter

Πνευματικά δικαιώματα

Όποιος θεωρεί ότι θίγεται από κάποια δημοσίευση ή έχει δικαιώματα σε άρθρο ή φωτογραφία, παρακαλούμε πολύ να επικοινωνήσει μαζί μας, προς επίλυση του θέματος στο παρακάτω e-mail.
Ευχαριστούμε.

grizosgatos.blog@gmail.com